Reprezentanta HyundaiBlog Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta
Blog - Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas

Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta

Data publicarii: 12/05/2023
Ultima actualizare: 12/05/2023

Dintre toate componentele unei mașini, motorul este cel mai important. El reprezintă elementul care generează energia mecanică necesară deplasării mașinii. În lipsa unui motor funcțional, autoturismul nu se va putea deplasa. De altfel, toate echipamentele care au în dotare un motor își bazează funcționarea și randamentul pe forța pe care o poate genera acesta. În prezent, în industria auto, se folosesc mai multe variante de motoare. Acestea diferă în funcție de principiul de funcționare, de componentele care le formează, dar și de modul în care trebuie utilizate.

Atunci când te găsești în situația de a alege o mașină, poți opta pentru motorizare pe benzină, motorizare electrică, motorizare hibrid sau poți alege o mașină cu motor pe motorină, cunoscut și drept motorul Diesel. Acesta este cel mai popular, la nivel global, iar motivele nu sunt deloc puține. Randamentul motorului Diesel este excelent, iar funcționarea motorului Diesel este una longevivă. Există și foarte multe modele de mașini Hyundai dotate cu motor Diesel. Află din acest articol care sunt caracteristicile unor astfel de motoare, ce avantaje și dezavantaje propun și cum trebuie să se facă o întreținere de motor Diesel.

Motorul Diesel. Istorie și principiu de funcționare


Istoria motorului Diesel începe în prima jumătate a anilor 1800. Mai exact, în anul 1824, Sadi Carnot a început să susțină faptul că încălzirea mediului de lucru prin comprimare rapidă va eficientiza funcționarea motorului termic. Această metodă de încălzire, susținea fizicianul francez, ar aduce rapid combustibilul la temperatura necesară arderii. Această metodă de aducere a combustibilului la temperatura de ardere este una alternativă la ceea ce propune motorul care funcționează pe bază de aprindere prin scânteie.

Motoarele precum cele pe benzină apelează la bujii, pentru a arde combustibilul. Teoria lui Sadi Carnot a fost îmbrățișată și explorată de comunitatea științifică a acelor vremuri, însă au trecut zeci de ani până când a apărut un motor cu adevărat eficient, bazat pe acest principiu. În 1892, neamțul Rudolf Diesel a dezvoltat un motor cu ardere internă, prin comprimare rapidă, care în 1895 a primit denumirea de “Diesel“, la sugestia soției sale. Motorul elaborat de neamț era conceput, inițial, să funcționeze pe bază de praf de cărbune.

Acest tip de combustibil nu era, însă, ușor de administrat la nivelul cilindrilor și era și abraziv, astfel că omul de știință a decis să încerce produse petroliere și astfel s-a ajuns la alimentarea cu motorină. Motorul a fost analizat și testat de mai multe companii din domeniul transporturilor. Odată cu trecerea anilor și cu evoluția tehnologiilor de cercetare și inovare, motorul Diesel s-a dezvoltat foarte mult și a ajuns să fie printre cele mai populare opțiuni la nivel de industrie auto și nu numai.

Timpii motorului Diesel: principiu de funcționare

Principiul de funcționare al motoarelor pe motorină este unul care a rămas relativ constant. Principiul implică toate componentele motorului Diesel, pe care ți le vom prezenta în cele ce urmează. Cei 4 timpi ai motorului Diesel sunt celebri și sunt caracterizați de patru faze de funcționare. Iată care sunt cele mai importante informații despre aceste faze:

  • Admisia - aceasta este faza inițială de funcționare și reprezintă etapa în care cilindrul motorului este pătruns de aer. În faza de admisie, arborele cotit se rotește de la 0 la 80 de grade.
  • Compresia - în această fază, pistolul contribuie la comprimarea aerului de până la 25 de ori. Pasionații de autoturisme se întreabă deseori la ce temperatură funcționează optim motorul Diesel, în faza de compresie. Este vorba despre o temperatură din intervalul 700 - 900 de grade Celsius. Tot în această fază, arborele cotit se rotește de la 180, până la 360 de grade.
  • Arderea - este faza pe parcursul căreia combustibilul este injectat și ars, generând substanțe care împing pistolul în jos. Arborele cotit se rotește, în această fază, de la 360 la 540 de grade.
  • Evacuarea - arborele cotit se rotește de la 540 la 720 de grade, iar pistolul este deplasat în sus. Gazele de ardere sunt emise, acțiune care dă și denumirea fazei.
Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas.ro - 1

Așadar, ciclul de funcționare al motorului Diesel este destul de simplu de înțeles, iar din descrierea fazelor prezentate pot fi deduse și unele dintre componentele acestui motor. Funcționarea motorului Diesel în 4 timpi este un principiu care îi permite să fie eficient și foarte rezistent. Acestea sunt doar două dintre avantajele acestui tip de motorizare.

Componentele motorului Diesel. Avantaje și dezavantaje


Componentele motoarelor Diesel coincid, în bună măsură, cu cele ale motoarelor pe benzină, însă au o putere mai mare. Asta deoarece variantele pe motorină sunt supuse unui efort mai mare la funcționare. La motorul Diesel, există și componente suplimentare care pot fi utilizate în funcție de tipul de injecție.

La motoarele cu injecție directă, își face apariția pe lista componentelor o cameră de dimensiuni reduse, numită cameră de turbionare, unde combustibilul este pulverizat înainte de trecerea în camera principală de combustie. În rest, structura motorului este una destul de simplă. Iată ce componente are acesta:

  • Blocul motor
  • Arborele cotit
  • Biele
  • Pistoane
  • Cap cilindru
  • Supape
  • Injectoare (pompe)
  • Arbore cu came
  • Cilindri

Blocul motor are pereți mai groși decât cei întâlniți la motoarele pe benzină și dispun și de tampoane. Rolul acestora este acela de a absorbi șocurile și zgomotele provocate de funcționarea întregului angrenaj motor. Și celelalte componente sunt mai dure decât variantele folosite la motoarele pe benzină. Pompa unui motor Diesel poate fi în linie, de înaltă presiune, dozatoare sau de injecție.

Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas.ro - 2

Pe multe autoturisme marca Hyundai pot fi găsite motoarele Diesel CRDi. Acestea apelează la un sistem de alimentare cu motorină pe bază de injecție cu o rampă comună. Motoarele au în dotare o componentă suplimentară, numită turbocompresor. Există și motoare care dispun de turbină cu o geometrie variabilă, în cazul cărora transmisia se face printr-un mecanism cu lanț sau curea.

Avantajele și dezavantajele motorului Diesel

Există câteva motive pentru care motorul Diesel este atât de popular la nivel global și este cel mai răspândit, în acest moment. Chiar dacă motoarele electrice încep să câștige tot mai mult teren, variantele pe motorină continuă să domine piața și să se afle în topul preferințelor producătorilor. Iată care sunt avantajele motorului Diesel:

+ Consum redus - motoarele care funcționează cu motorină au un consum mai mic decât cele pe benzină. Este vorba despre o diferență medie de circa 30%.

+ Permit folosirea de biocombustibili - este vorba despre amestecuri motorină și combustibil organic, în proporție de 80% - 20%. Acest tip de combustibil numit Biodiesel B20 este considerat o alternativă ecologică.

+ Arderea este constantă - motoarele Diesel propun o ardere constantă a combustibilului, după alimentare. Acest lucru determină apariția unui cuplu mare la viteze mici, ceea ce îmbunătățește tracțiunea mașinii, precum și dinamismul acesteia.

+ Este rezistent - în general, durata de exploatare a unui motor Diesel este dublă, comparativ cu cea a unui motor pe benzină. Acest lucru este posibil grație structurii solide a componentelor.

+ Pornește ușor - aprinderea motorului Diesel este rapidă și ușoară, pentru că acesta dispune de injectoare încălzite și de bujii incandescente.

+ Are forță - în drumurile înclinate sau în depășiri, cuplul motorului Diesel se face remarcat, oferind performanțe remarcabile. De asemenea, mașinile cu astfel de motoare sunt foarte eficiente și din punct de vedere al capacității de remorcare.

Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas.ro - 3

Motorul Diesel are avantaje și dezavantaje, iar minusurile trebuie să îți fie și ele cunoscute, înainte de a alege să investești într-o mașină care are în dotare un astfel de motor. Iată care sunt principalele probleme care pot apărea la nivelul acestuia:

- Defectarea turbinei - această componentă este vulnerabilă în fața lubrifierilor defectuoase și geometriei variabile blocate. Dacă turbina are probleme, mașina va înregistra un consum mai mare de combustibil. De asemenea, motorul va funcționa mai greoi și va produce sunete deranjante, asemănătoare cu fluieratul.

- Defectarea volantei - volanta dublă este un tampon care are ca scop reducerea șocurilor care se pot resimți sub formă de trepidații la plecarea de pe loc și la schimbarea treptelor de viteză. Dacă aceste șocuri încep să se simtă, volanta s-a defectat.

- Defectarea pompei de injecție - utilizarea unui combustibil de calitate slabă, înghețarea motorinei în pompa de injecție sau depunerea impurităților sunt factori care pot să defecteze mecanismul prin care combustibilul este transportat din rezervor către filtrul de motorină.

- Probleme la nivelul filtrului de particule - acesta este un filtru care completează evacuarea, în vederea blocării reziduurilor care ar putea polua atmosfera. Înfundarea filtrului provoacă o funcționare greoaie a mașinii și o creștere a consumului de combustibil.

- Probleme cu bujiile incandescente - bujiile incandescente ale unui motor Diesel sunt montate în interiorul camerei de ardere, ceea ce le face vulnerabile în fața depunerilor de impurități. În timp, ele pot ajunge să nu mai încălzească motorul la pornire, ceea ce poate împiedica mașina să demareze.

Randamentul motorului Diesel. Sfaturi pentru o utilizare optimă


Problemele motoarelor Diesel pot fi evitate, dacă se apelează la o întreținere corectă a acestora. În același timp, uzura înregistrată pe parcursul anilor este deseori suficientă pentru a conduce la apariția unor daune care trebuie să fie remediate în cadrul unui service profesional. Pentru scăderea la un nivel minim a șanselor de apariție a problemelor, iată care sunt sfaturile de întreținere a motorului pe motorină, de care trebuie să ții cont:

  1. Evită stilul de conducere agresivă. Un stil de condus bazat pe viteze foarte mari, cu frâne bruște și viraje luate din scurt va suprasolicita motorul și va conduce la apariția problemelor în ritm accelerat.

  2. Folosește combustibil de calitate. Motorina pe care o folosești pentru a alimenta motorul trebuie să aibă un conținut redus de sulf, astfel încât să fie protejate uleiul de motor și filtrul de particule. De asemenea, este de preferat să folosești motorină de iarnă, pe parcursul sezonului rece, deoarece aceasta nu va îngheța la temperaturi foarte scăzute.

  3. Condu și extra-urban - motorul Diesel este mai pretențios decât cel pe benzină, în privința turațiilor. Acestea trebuie să crească în mod constant și până la valoarea de 2500, pentru ca resturile de carbon și funinginea de pe filtre și injectoare să fie arse.

  4. Alege ulei de calitate - rolul uleiului de motor la autoturismele pe motorină este foarte important, iar tipul de ulei pe care îl folosești trebuie să fie exact cel recomandat de către producătorul mașinii. De asemenea, nu este permisă amestecarea uleiurilor care au vâscozitate diferită.

  5. Folosește aditivi pentru motorină - dacă locuiești într-o zonă în care temperaturile foarte scăzute sunt frecvente, este recomandat să folosești aditivi care ajută la evitarea înghețării combustibilului sau la îngroșarea motorinei. Poți găsi pe piață și aditivi care contribuie la obținerea unor performanțe mai bune ale motorului. Este important să alegi aditivii potriviți, iar un mecanic te poate ajuta cu sfaturi, dacă nu știi ce să alegi.
Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas.ro - 3

În situația în care te confrunți cu defecțiuni la nivelul autoturismului tău Hyundai, îți stăm la dispoziție cu un service bazat pe tehnologii de ultimă generație și personal foarte bine pregătit, în vederea unei remedieri rapide și precise a oricărui tip de problemă. Deși sunt motoare dificil de reparat, cele pe motorină pot fi utilizate în continuare, dacă se intervine rapid și cu profesionalism.

Întreținerea Diesel trebuie să fie și ea la standarde optime. Te invităm să faci o programare în service, dacă vrei să faci o revizie sau o reparație la nivelul mașinii tale Hyundai cu motor Diesel. De asemenea, poți veni la una dintre locațiile noastre și pentru a descoperi modelele de ultimă generație, din care să alegi noul tău autoturism. Te așteptăm cu variante de mașini cu toate tipurile de motorizare, astfel încât să ai de unde alege o soluție pe care să te bazezi pentru cât mai mulți ani.

Motorul Diesel - care sunt componentele motorului Diesel și ce avantaje oferă acesta - hyundaidibas.ro - 4

Acestea sunt, așadar, cele mai importante informații pe care trebuie să le știi despre modul de funcționare a motorului Diesel, ciclul motorului Diesel și beneficiile pe care această tehnologie le oferă la nivelul industriei auto. Caracteristicile motorului Diesel, inclusiv ale motoarelor moderne CRDi de la Hyundai, transformă aceste variante în unele fiabile și cu eficiență deosebită.

Sursa foto: Pixabay.com, Pexels.com.